Undersøkelse
En undersøkelse har bakgrunn i at barneverntjenesten har mottatt en melding fra noen som er bekymret for barnet, eller at barnet eller familien selv søker hjelp.
Er du bekymret for et barn? Send inn bekymringsmelding her.
Når barneverntjenesten skal hjelpe et barn, starter vi med å undersøke hvordan barnet har det. Barneverntjenesten skal undersøke om barnet får den omsorg og oppfølging som det trenger fra sine foreldre/foresatte. I samarbeid med barnet og foreldre/foresatte forsøker vi deretter å finne ut hvilke tiltak som kan hjelpe.
En barnevernundersøkelse kan gjennomføres på flere måter. Barneverntjenesten snakker alltid med barnet og foreldrene/foresatte, og med den som har levert bekymringsmeldingen. Vi innhenter opplysninger fra de som kjenner barnet gjennom skole, barnehage og andre offentlige instanser.
En undersøkelse kan også gjennomføres ved det som kalles et oppstartsmøte. Da gjennomføres undersøkelsen i et «stormøte». I møtet deltar parter som kan bidra med viktig informasjon og synspunkter om barnets situasjon. Aktuelle parter kan være barnet, foreldre, foresatte, lærer, nære personer som kjenner barnet godt, den som har sendt bekymringsmeldingen og barneverntjenesten. Undersøkelsen konkluderes i møtet.
Noen ganger bruker barneverntjenesten en sakkyndig psykolog for å utrede barnets omsorgssituasjon.
En undersøkelse skal gjennomføres i løpet av 3 måneder. I spesielle tilfeller kan denne fristen utvides til 6 måneder. Innen tidsfristen skal undersøkelsen konkluderes, noe som innebærer at undersøkelsen enten henlegges, eller det fattes vedtak om tiltak.
Lov om barnevern (barnevernsloven) – Kapittel 2. Bekymringsmelding og undersøkelse – Lovdata
§ 2-1 Barnevernstjenestens gjennomgang av bekymringsmeldinger
§ 2-2 Barneverntjenestens rett og plikt til å gjennomføre undersøkelser