Vesterålen barnevern er en interkommunal barnevernstjeneste for kommunene Andøy, Bø, Hadsel, Lødingen, Sortland og Øksnes. Vertskommunen er Sortland, og der ligger også vårt hovedkontor. Vi har utekontor som er fast bemannet i alle de andre kommunene, bortsett fra Lødingen. Der har to ansatte fast oppmøte på kontoret hver tirsdag.
Vesterålen barnevern er organisert i fire team med hver sin avdelingsleder:
Teamet Mottak, Undersøkelse og Tiltak ledes av Lill Tove Lyså. Dette teamet har ansvar for å ta imot og behandle bekymringsmeldinger, gjennomføre undersøkelser og følge opp hjelpetiltak.
Teamet Undersøkelse og Tiltak ledes av Siv-Wenche Ryslett Hansen. Dette teamet har ansvar for å gjennomføre undersøkelser og følge opp hjelpetiltak.
Teamet Omsorg ledes av Camilla Hanssen. Teamet har ansvar for å følge opp de barna som er under offentlig omsorg, og som bor i fosterhjem eller institusjon.
Ressursteamet ledes av Hege Christensen. Teamet består av familieveiledere og tilbyr metodisk veiledning til foreldre, barn og ungdom der dette er vurdert som nødvendig tiltak etter Lov om barnevern.
Ellers i Vesterålen barnevern har vi disse ansatte som ikke er knyttet til noen av teamene:
Barnevernleder: Rita Johnsen
Fagleder: Sissel Pedersen
Advokat: Monicha Harjang
Merkantil: Elin Nordheim
I Vesterålen barnevern jobber vi med mange forskjellige familier, med ulike typer utfordringer og problemer. Noen barn og foreldre tar selv kontakt med oss, fordi de opplever noen utfordringer i livet sitt som de ønsker hjelp med. Andre er bekymret for barn som de kjenner eller har i nært nettverk. Alle kan ta kontakt med mottak hos Vesterålen barnevern for en samtale, enten på telefon eller i et møte, for å snakke om sin bekymring. Da får man hjelp til å vurdere om det bør leveres en bekymringsmelding. Det er ellers fullt mulig for alle å levere bekymringsmelding også uten å ha snakket med mottak først. Alle offentlige ansatte har en personlig meldeplikt, dersom de har en alvorlig bekymring for et barn.

Vesterålen barnevern har mulighet til å sette inn hjelpetiltak som kan bedre situasjonen for barn og familier. Dette utgjør størstedelen av jobben vår. I noen tilfeller er situasjonen slik at barn må flytte ut av hjemmet for kortere eller lengre tid. Da har som regel mange hjelpetiltak vært prøvd, blant annet metodisk veiledning fra en av våre dyktige familieveiledere. I de tilfellene et barn blir flyttet ut, skal barnevernstjenesten jobbe for at barnet så fort som mulig kan flytte hjem igjen.
Ressursteamet har dyktige familieveiledere som kan bistå foreldre og barn med metodisk veiledning når hverdagen er vanskelig.
I Vesterålen barnevern er vi opptatt av at de tiltak vi setter i verk og de beslutninger vi tar, skal være godt begrunnet. Det gjennomføres derfor mange drøftingsmøter hos oss i løpet av en uke. Vi har en erfaren og dyktig advokat ansatt i tjenesten, som vi kan rådføre oss med og som hjelper oss å vurdere saker og problemstillinger. Det bidrar til å sikre at beslutninger tas på et mest mulig faglig forsvarlig og juridisk riktig grunnlag.

Alle kontaktpersoner og familieveiledere i Vesterålen barnevern, jobber på tvers av kommunegrensene. Vi tilbringer derfor en del tid på veien, på tur til og fra møter med barn, foreldre og samarbeidspartnere. Ønsker du et møte med din kontaktperson, er det derfor alltid lurt å gjøre en avtale først. Da er du sikker på at kontaktpersonen din er på kontoret og har tid til å prate med deg når du kommer.

Selv om vi ofte er ute på farten, har også vi i Vesterålen barnevern blitt vant til å bruke digitale media ved gjennomføring av møter. Teams er hyppig i bruk både ved interne møter, men også i møter med samarbeidspartnere og i noen tilfeller også i møter med ungdom og foreldre. Det gjør det blant annet enklere å få til møter med samarbeidspartnere som har tilhold andre steder enn i Vesterålen, eller av andre grunner ikke kan delta fysisk på møte.
