Her finner du informasjon om hvordan barnevernet kan hjelpe.
Hvis du ønsker å vite mer generelt om barneverntjenestens arbeid og saksbehandling kan du sjekke barne- ungdoms- og familiedirektoratets hjemmeside bufdir.no.
Undersøkelse
En undersøkelse har bakgrunn i at barneverntjenesten har mottatt en melding fra noen som er bekymret for barnet, eller at barnet eller familien selv søker hjelp.
Når barneverntjenesten skal hjelpe et barn, starter vi med å undersøke hvordan barnet har det. Barneverntjenesten skal undersøke om barnet får den omsorg og oppfølging som det trenger fra sine foreldre/foresatte. I samarbeid med barnet og foreldre/foresatte forsøker vi deretter å finne ut hvilke tiltak som kan hjelpe.
En barnevernundersøkelse kan gjennomføres på flere måter. Barneverntjenesten snakker alltid med barnet og foreldrene/foresatte, og med den som har levert bekymringsmeldingen. Vi innhenter opplysninger fra de som kjenner barnet gjennom skole, barnehage og andre offentlige instanser.
En undersøkelse kan også gjennomføres ved det som kalles et oppstartsmøte. Da gjennomføres undersøkelsen i et «stormøte». I møtet deltar parter som kan bidra med viktig informasjon og synspunkter om barnets situasjon. Aktuelle parter kan være barnet, foreldre, foresatte, lærer, nære personer som kjenner barnet godt, den som har sendt bekymringsmeldingen og barneverntjenesten. Undersøkelsen konkluderes i møtet.
Noen ganger bruker barneverntjenesten en sakkyndig psykolog for å utrede barnets omsorgssituasjon.
En undersøkelse skal gjennomføres i løpet av 3 måneder. I spesielle tilfeller kan denne fristen utvides til 6 måneder. Innen tidsfristen skal undersøkelsen konkluderes, noe som innebærer at undersøkelsen enten henlegges, eller det fattes vedtak om tiltak.
§ 2-1 Barnevernstjenestens gjennomgang av bekymringsmeldinger
§ 2-2 Barneverntjenestens rett og plikt til å gjennomføre undersøkelser
Hjelpetiltak
Hjelpetiltak er frivillige tiltak, og skjer i et samarbeid mellom barnet/foreldrene og barnevernstjenesten. Dette er hoveddelen av jobben Vesterålen barnevern gjør, der vi sammen med familien blir enig om hvilke(t) tiltak som kan bedre situasjonen i hjemmet. Familier er forskjellige og har ulike behov, så et hjelpetiltak har ikke en standardisert form. Det tilpasses situasjonen som det enkelte barn eller den enkelte familie er i. Vanlige hjelpetiltak er råd og veiledning, metodisk veiledning i hjemmet, støttekontakt, besøkshjem og ansvarsgruppe/samarbeidsmøter. Noen barn har en kombinasjon av flere hjelpetiltak. Flytting av barnet i fosterhjem eller på institusjon kan også være et hjelpetiltak når sakens parter samtykker til det.
Hjelpetiltak krever et samtykke fra foreldrene. Ungdom over 15 år har egne partsrettigheter etter Lov om barnevern og kan selv bestemme seg for å samtykke eller ikke til hjelpetiltak.
Hjelpetiltak kan iverksettes etter undersøkelse av en bekymringsmelding. Barn og foreldre kan også søke om hjelpetiltak fra barnevernstjenesten. Dette gjøres enten ved å ringe mottak eller sende en skriftlig henvendelse til Vesterålen barnevern. Uansett om utgangspunktet er en bekymringsmelding eller en søknad fra familien, så vil det alltid startes en undersøkelse der barnet/familiens situasjon kartlegges (se egen faktaboks om undersøkelser). Formålet er å få grunnlag til å vurdere om barnets/familiens behov best avhjelpes med hjelpetiltak, og i så fall hvilke(t) tiltak fra barnevernstjenesten eller om andre instanser kan gi bedre hjelp.
Når det besluttes å iverksette hjelpetiltak, skal det utarbeides en tiltaksplan i samarbeid med barnet og foreldrene. Tiltaksplanen og hjelpetiltaket skal evalueres minimum hver 3. måned. Formålet er å sikre at tiltaket har den effekt man ønsker, og at det fører til en bedring i situasjonen for barnet og familien.
Vi anvender informasjonskapsler for å forbedre din opplevelse. Klikk på "Innstillinger" for å se hvilke og hva de gjør, samt for å tilpasse dem. Les mer InstillingerAvvis alleGodta
Samtykkepreferanser
Personvernoversikt
Denne nettsiden bruker informasjonskapsler for å forbedre opplevelsen din mens du navigerer gjennom nettstedet. Ut av disse lagres informasjonskapslene som er kategorisert som nødvendige i nettleseren din, da de er essensielle for at de grunnleggende funksjonene til nettstedet skal fungere. Vi bruker også tredjeparts informasjonskapsler som hjelper oss med å analysere og forstå hvordan du bruker denne nettsiden. Disse informasjonskapslene lagres kun i nettleseren din med ditt samtykke. Du har også muligheten til å velge bort disse informasjonskapslene. Men å velge bort noen av disse informasjonskapslene kan påvirke nettleseropplevelsen din.
Nødvendige informasjonskapsler er helt avgjørende for at nettstedet skal fungere skikkelig. Disse informasjonskapslene sikrer grunnleggende funksjoner og sikkerhetsfunksjoner på nettstedet, anonymt.
Cookie
Varighet
Beskrivelse
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Funksjonelle informasjonskapsler hjelper deg med å utføre visse funksjoner som å dele innholdet på nettstedet på sosiale medieplattformer, samle inn tilbakemeldinger og andre tredjepartsfunksjoner.
Ytelsesinformasjonskapsler brukes til å forstå og analysere nøkkelytelsesindeksene til nettstedet, noe som bidrar til å levere en bedre brukeropplevelse for de besøkende.
Analytiske informasjonskapsler brukes for å forstå hvordan besøkende samhandler med nettstedet. Disse informasjonskapslene bidrar til å gi informasjon om målinger for antall besøkende, fluktfrekvens, trafikkkilde osv.
Annonseinformasjonskapsler brukes for å gi besøkende relevante annonser og markedsføringskampanjer. Disse informasjonskapslene sporer besøkende på tvers av nettsteder og samler inn informasjon for å tilby tilpassede annonser.